Zakładanie działalności gospodarczej (B2B) – poradnik krok po kroku, cz. 4


opinie, poradnik, ROZWÓJ / poniedziałek, Styczeń 22nd, 2018

W ostatniej części na temat zakładania działalności gospodarczej dowiesz się jak wprowadzić zmiany w swojej firmie, Twoje obowiązki związane z byciem jednoosobową działalnością oraz koszty prowadzenia takowej.

Co, gdy chcę zmienić coś w mojej firmie? (inny podatek, chcę być płatnikiem VAT, konto firmowe, adres)?

Wystarczy, że wypełnisz odpowiednie pola (tylko te dotyczące zmiany) w kreatorze zmian CEIDG. Zazwyczaj zmiany są akceptowane w tej samej godzinie. Polecam też, byś przy okazji stworzył profil ePuap – służy on do wniosków oraz dokumentów związanych z rozliczaniem się z ZUS. Możesz podejrzeć ile nazbierałeś na emeryturę albo wysłane i zaakceptowane dokumenty.
Jeżeli nie masz jeszcze konta firmowego, to polecam je założyć (bank weryfikuje je na podstawie wpisu w CEIDG, czyli trzeba poprawić później wpis o dane konta firmowego). Osobiście korzystam z mBanku, bo ma bardzo wygodną aplikację mobilną i sporo promocji łowię (mOkazje), tutaj, dowiesz się o moim koncie więcej. Największą zaletą jest fakt, że konto się dostaje wraz z programem księgowym SuperKsięgowa, za który mój Kamil dałby się pokroić i zapłaciłby całe pieniądze świata.

UWAGA!!!!! Polecam nie wpisywać swojego prywatnego maila oraz prywatnego numeru telefonu oraz odznaczyć ich widoczność dla wszystkich. Popełniłam ogromny błąd nie stosując się do tej zasady i miałam zawaloną skrzynkę mailową oraz telefoniczną ofertami marketingowymi – zupełnie niepotrzebnymi.

Jakie dokumenty i przez jaki czas mam przechowywać w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej?

Wszystkie. Naprawdę. Umowy z innymi firmami, faktury sprzedaży i kosztowe. Dowody wewnętrzne (np. gdy przenosisz osobiste wyposażenie na firmę), Urzędowe Potwierdzenia Odbioru, Książkę Przychodów i Rozchodów, Książkę Przychodów (przy ryczałcie), PIT-5 i PIT-36. I to wszystko w papierze.
Ustawa dopuszcza nagrywanie płyt z tymi dokumentami, jednak płytę jest łatwo zgubić i urzędnik może, mimo wszystko, poprosić o wydruk dokumentów. Rząd pracuje nad zniesieniem obowiązku przechowywania papierologii, jednak nie wiadomo kiedy to się stanie. Tak czy inaczej MUSISZ trzymać wszystkie dokumenty przez 5 lat od ich zaistnienia (w razie kontroli).

Ważne daty (opłaty ZUS, podatek, VAT)

To opłaty – jeżeli nie opłaci się czegoś w terminie, wówczas można liczyć na kary, odsetki, korekty, kontrole, pożogę. A więc:

ZUS – aktualna stawka (2018) wynosi 520,10 PLN (łącznie ze składką chorobową), które trzeba przelać na specjalnie przydzielone konto od ZUS do tych celów (można je podejrzeć w ePuap) do dnia 10. każdego miesiąca (opłaca się składki za poprzedni miesiąc – za grudzień trzeba zapłacić do 10 stycznia….),

Podatek dochodowy – wpłaca się na numer konta Urzędu Skarbowego właściwego dla miejsca rejestracji działalności, trzeba samemu wyliczyć (albo użyć księgowych) ile należy przelać zaliczki na poczet podatku i zrobić to do dnia 20. każdego miesiąca (podobnie jak w przypadku ZUSu, płaci się zaliczkę za poprzedni miesiąc),

Podatek VAT – dotyczy tylko płatników VAT! Tutaj sprawa jest bardzo skomplikowana, gdyż do niedawna (2017), należało prowadzić Rejestry i Ewidencje VAT (takie książki przychodów i rozchodów, ale uzupełnione o podatek VAT), po czym można było wygenerować VAT-7, na podstawie którego wiedziało się ile trzeba przelać do Urzędu Skarbowego. W 2018 sprawa jeszcze się gmatwa o plik JPK, który ma za zadanie „ułatwić” dokumentację wysyłaną do US. Trzeba się liczyć z nauką obsługi klienta rządowego do wysyłania takowych plików, obsługi arkuszy .csv lub zakupu programu księgowego lub księgowego samego w sobie, by się w tym nie pogubić. Do 25. każdego miesiąca należy przelać należność do US oraz wysłać plik JPK. Powodzenia!