Bo odpoczynek to nauka i sztuka.

Sporo piszę o odpoczynku, leżeniu, nicnierobieniu. Czy taki leniuch ze mnie? Chciałabym. I może trochę jestem. Jednak wyznaję zasadę, że jest czas na pracę i jest czas na robienie to co się lubi robić, gdy się nic nie robi.

pool-690034_1280

Rozumiem, że większość jednak woli odpoczywać aktywnie i czuć z tego odpoczynku satysfakcję. Tacy „pracusie” nie lubią tracić czasu, na coś, co im nie przynosi korzyści, lubią się czuć spełnieni w każdej minucie swojego dnia.
Dlatego poczytałam trochę, poszukałam, pogooglowałam i zrobiłam ściągę dla osób, które cenią swój czas. Jeżeli jesteś jedną z nich, to poniżej znajdziesz sposoby na to, jak aktywnie odpoczywać, nie przemęczając się, czując radość z każdej chwili.
Byś pod koniec dnia mógł powiedzieć: „to był dobry dzień. Polecam”.

pug-801826_1920

Rozróżnia się 4 typy odpoczynku:

  • społeczny – wiąże się on ze spotkaniami w gronie najbliższych przyjaciół, znajomych i rodziny. Ekstrawertycy ciągle korzystają z tego typu odpoczynku, gdyż nie znoszą samotności (na dłuższą metę), czują się świetnie otoczeni przez znajomych. W ich życiu ciągle się coś dzieje, czas upływa im szaleńczo na zabawach i byciu na zewnątrz. Dom traktują jak hotel, by zjeść i pospać.
    Jeden z moich kolegów z pracy jest takim typem. Mówił mi, że ciągle musi być w ruchu, coś robić, coś zmieniać. Spotykać się z ludźmi, wozić ich. On nie może być w tym samym miejscu chociażby przez 2 godziny. Nawet w pracy ciągle krążył i szukał nowych zadań.
    Dla mnie taka forma odpoczynku to czysta abstrakcja. Jestem zasymilowanym introwertykiem (czyli nie mam nic przeciwko poznawaniu nowych ludzi i wychodzeniu z domu, ale dobrze jak to się dzieje raz na rok). Mi jest najlepiej w moim domu, na mojej kanapie czy w moim łóżku.

man-918536_1920

  • fizyczny – to jest odpoczynek dla ciała. Ciało odpoczywa podczas snu, w nocy czy nawet jak robisz sobie drzemkę (nie wyznaję pół godzinnych drzemek, albo 3 godziny albo wcale :)). Wówczas ma czas na regenerację i kumulację energii na kolejne godziny w ruchu.
    Dlaczego czujesz się dobrze na świeżym powietrzu? Wysiłek fizyczny jest odbierany przez ciało jako forma odpoczynku. To dlatego, że nasi przodkowie cały dzień biegali polując na jedzenie. I to trwało przez tysiące lat. Dopiero w czasach najnowszych ludzie zaczęli zmuszać swoje ciało do siedzącego trybu życia. Gdy już ktoś wstanie z krzesła i nawet się porozciąga to czuje niesłychaną ulgę i radość, bo jego mięśnie się rozluźniły, bo zrobił coś zdrowego dla siebie, bo jego ciało odpowiedziało wesoło na to, do czego zostało zaprojektowane od początków świata.
    Pomimo tego ciężko jest być królową fitnessu.

pexels-photo-90440

  • duchowy – czyli coś dla duszy. W polskiej kulturze medytacja i joga wciąż są uznawane za praktyki szatańskie i uprawia się je tylko z egzorcystą ( 😉 ). Na szczęście powoli się to zmienia. Mieszkam w Wielkiej Brytanii, gdzie taki odpoczynek duchowy jest bardzo popularny i potwierdzam, że nikogo nie opanował diabeł.
    Dla tych szczególnie religijnych modlitwa jest metodą odpoczynku. Każda chwila, w której człowiek nie skupia się na własnych przywarach i problemach to coś cennego dla ducha. Bo kto lubi się zamartwiać?

coffee-801781_1280

  • psychiczny – można go połączyć z duchowym, chociaż odpoczynek psychiczny to odpoczynek dla rozumu (mózgu). Wystarczy kogoś przytulić, a już dostajemy odpowiednią dawkę hormonów, która sprawia, że człowiek czuje się szczęśliwszy.
    Jednak najlepszym odpoczynkiem dla rozumu (aktywnym i pasywnym) jest wykonywanie jednej czynności naraz. Wówczas mózg się tak nie przegrzewa, pracuje w spokojnym tempie, ma czas. Więcej o tym napisałam tu: klik.

522_min

Najlepszy odpoczynek to taki, po którym czujesz się dobrze. A jak to odkryć? Próbuj wszystkiego. Polecam zacząć od leżenia 😉

Jakie formy odpoczynku stosujesz, Czytelniku? Proszę, podziel się ze mną, a może mnie nawrócisz na coś aktywnego.